آیفون ۱۱ (IPHONE 11) : مشخصات ، زمان عرضه ، قیمت و اخبار آن

آیفون ۱۱ (IPHONE 11) : مشخصات ، زمان عرضه ، قیمت و اخبار آن

گوشی آیفون ۱۱ تا شهریور ماه سال آینده عرضه نخواهد شد، ولی از همین الان گمانه‎زنی‎های زیادی در مورد نسل جدید آیفون و برنامه‎هایی که اپل برای پرچم‎‌دارهای جدید خود در نظر گرفته، به گوش می‌رسد. مشخصات iPhone 11 جدید به نسبت آیفون XS آپگرید می‎شود. اما انتظار نداریم آیفون جدید سری گوشی های هوشمند اپل را به طور کامل متحول کند. برخلاف کاری که آیفون X در سال ۲۰۱۷ انجام داد و محصولی کاملا جدید را مشاهده کردیم.

از طرفی چون براساس آمار منتشر شده میزان فروش آیفون های جدید اپل با تخمین‎های ابتدایی این شرکت فاصله دارد، شاید قیمت آیفون ۱۱ در مقایسه با قیمتی که برای پرچم‎دارهای این شرکت تعیین می‎شود، کمتر باشد.

با توجه به این که در سال ۲۰۱۸ این غول دنیای فناوری آمریکا سه آیفون وارد بازار کرد، انتظار داریم امسال مجددا همین روند را در پیش گیرد و احتمالا آیفون ۱۱ به همراه دو آیفون دیگر به نام‎های iPhone 11 Max و iPhone 11R روانه بازار شود.

پس این سوالات شکل می‎گیرد: مشخصات آیفون ۱۱ چه خواهد بود و آیا بریدگی نمایشگر خود را حفظ خواهد کرد؟ در این مطلب قصد داریم آخرین اخبار آیفون ۱۱ را با شما در میان بگذاریم. پس با فانبیو همراه شوید.

 

آخرین اخبار آیفون ۱۱ و تصاویری که جدیدا از آن به بیرون درز کرده است.

با آن که چندین ماه با عرضه این گوشی فاصله داریم، ولی از همین الان می‎توانیم تصاویری را که کم‎کم از آن به بیرون درز پیدا می‎کنند مشاهده کنیم. به‌عنوان مثال، تصویر بالا پنل پشتی یکی از مدل‎های آینده آیفون، احتمالا iPhone 11 Max را نشان می‎دهد.

براساس این تصویر، این گوشی از سیستم دوربین سه‎گانه (مدل فعلی در پنل عقب دو دوربین دارد) استفاده می‎کند؛ که در مکانی بزرگ کنار هم قرار گرفته‎اند. علاوه بر این، پنل پشتی احتمالا شیشه‎ای است و ترتیب دکمه‎ها با چیزی که در آیفون XS می‎بینیم فرقی ندارند.

منبع این تصاویر اعلام کرده که اپل قصد دارد آیفون‎های جدیدی را در سه مدل تولید کند؛ که نسل‎های بعدی آیفون XS، iPhone XS Max و iPhone XR به شمار می‎روند. هنوز زود است که صحت این تصاویر را باور کنیم، با آن که منبع نسبتا معتبری آن‎ها را منتشر کرده است. (منبع دیگری با انتشار یک تصویر دیگر درست بودن آن‎ها را تایید کرده است). ولی هنوز خیلی زود است تصاویری از گوشی نهایی منتشر شود. حتی اگر درست باشند، احتمالا اپل پیش از عرضه گوشی خود طراحی آن را تغییر می‎دهد.

با این حال، منبع خبری دیگری اعلام کرده که برترین مدل آیفون بعدی (فعلا iPhone 11 Max نامیده شده) در پنل پشتی سه دوربین خواهد داشت. بنابراین احتمالا این تصاویر درست هستند. همین منبع خبری می‎گوید دو گوشی دیگر از سیستم دوربین دوگانه استفاده خواهند کرد و نسل بعدی iPhone XR به استفاده از یک پنل نمایش ال‎سی‎دی ادامه خواهد داد.

در سایر اخبار طی گزارشی اشاره شده است آیفون جدید از سنسورهای سه‎بعدی نسل جدید سونی استفاده خواهد کرد تا شناسایی چهره سریع‎تر انجام شود، کیفیت عمق‎سنجی برای حالت عکاسی پرتره بالاتر رود و احتمالا قابلیت‎های مدل‎سازی سه‎بعدی و واقعیت‎ افزوده (AR) به گوشی افزوده شود.

iPhone 11 علاوه بر استفاده از یک دوربین جلوی بهتر، احتمالا این دوربین‎ و سنسورها را در یک بریدگی نمایشگر کوچک‎‌تر جا خواهد داد. چون یکی از شرکت‎های تامین‎کننده قطعات دوربین اپل به فناوری جدیدی دست پیدا کرده که اجازه می‎دهد بعضی از سنسورها زیر نمایشگر قرار گیرند. خبر موثقی وجود ندارد که اپل از این فناوری استفاده خواهد کرد یا نه؛ ولی انتظار داریم که این شرکت به هر نحوی اندازه بریدگی را کاهش دهد.

تصویر دیگری که از آیفون ۱۱ به بیرون درز کرده نشان می‎دهد گوشی‎های جدید ممکن است از قلم نوری اپل (Apple Pencil) استفاده کنند؛ که در حال حاضر تنها در آی‎پد‎ها از آن‎ استفاده می‎شود. طبق سنت همیشگی اپل، معرفی چیپست جدید آن‎ها با آشنایی افراد با نسل جدید آیفون مصادف می‎شود. براساس اخباری که در دنیای فناوری منتشر شده آیفون ۱۱ مجهز به چیپست A13 اپل خواهد بود. تولید این چیپ در یکی از شرکت‎های همکار اپل شروع شده است.

زمان معرفی آیفون ۱۱ جدید

زمان معرفی آیفون ۱۱ : اواسط سپتامبر ۲۰۱۹

تاریخ پیش فروش آیفون ۱۱ : اواسط سپتامبر ۲۰۱۹

زمان عرضه iPhone 11 : اواسط سپتامبر ۲۰۱۹

 

ابتدا نگاهی به تاریخ عرضه نسل‎های قبلی آیفون می‎اندازیم:

  • چهارشنبه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸: iPhone XS/XS Max/XR
  • سه‎ شنبه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷: iPhone X/8/8 Plus
  • چهارشنبه ۷ سپتامبر ۲۰۱۶: iPhone 7/7 Plus
  • چهارشنبه ۹ سپتامبر ۲۰۱۵: iPhone 6S/6S Plus
  • سه‎ شنبه ۹ سپتامبر ۲۰۱۴: iPhone 6/6 Plus
  • سه‎ شنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳: iPhone 5S/5C
  • چهارشنبه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲: iPhone 5
  • سه شنبه ۴ اکتبر ۲۰۱۱: iPhone 4S
  • دوشنبه ۷ ژوئن ۲۰۱۰: iPhone 4
  • دوشنبه ۸ ژوئن ۲۰۰۹: iPhone 3GS
  • دوشنبه ۹ ژوئن ۲۰۰۸: iPhone 3G
  • سه شنبه ۹ ژانویه ۲۰۰۷: آیفون

زمان عرضه iPhone 11 ممکن است به نسبت سال قبل کمی عقب‎تر بیافتد. چون تاریخ شروع بزرگترین نمایشگاه فناوری اروپا IFA 2019 که در برلین برگزار می‎شود، از ۶ تا ۱۱ سپتامبر امسال است و احتمالا اپل تاریخ عرضه آیفون جدید خود را به هفته بعد آن موکول می‎کند.

به عبارت دیگر می‎توانیم انتظار داشته باشیم زمان عرضه iPhone 11 برای روزهای ۱۷ یا ۱۸ سپتامبر در نظر گرفته شود. اگر به تاریخ نگاه کنیم روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه روزهای محبوب اپل برای معرفی آیفون جدید بوده‎اند.

اپل از زمان معرفی iPhone 4S در ۴ اکتبر سال ۲۰۱۱ به بعد هیچ‎ وقت این قدر دیر نسل جدید آیفون را معرفی نکرده و کاملا انتظار داریم اهالی کوپرتینو سنت خود را در انتخاب ماه سپتامبر برای عرضه آیفون جدید ۲۰۱۹ ادامه دهند.

در مورد تاریخ پیش فروش آیفون ۱۱ باید بگوییم اولین جمعه بعد عرضه آن‎ها این کار صورت می‎گیرد؛ که براساس محاسبات ما ۲۰ سپتامبر خواهد بود. اگر مشتاق هستید که بدانید چه زمانی آیفون ۱۱ وارد بازار خواهد شد باید بگوییم احتمالا یک هفته بعد از شروع پیش‎فروش‎ها و در نتیجه ۲۷ سپتامبر خواهد بود.

احتمال تغییر این تاریخ‎ها به سادگی وجود دارد و تعجب نخواهیم کرد اگر اپل سنت جدیدتر خود را دنبال کند و آیفون ۱۱ را در تاریخ ۱۰ سپتامبر معرفی کند.

 

قیمت آیفون ۱۱

  • قیمت آیفون ۱۱ احتمالا از حدود ۹۹۹ دلار شروع می‎شود.
  • احتمالا اپل برای آیفون جدید استراتژی قیمت‎گذاری خود را تغییر می‎دهد.

هنوز با آن که قیمت رسمی آیفون ۱۱ اعلام نشده، ولی بدون شک کم نخواهد بود. به هرحال اگر به یاد داشته باشید اپل قیمت گوشی های iPhone XS و iPhone X را از ۹۹۹ دلار شروع کرد و احتمالا برای قیمت‎گذاری iPhone 11 همین استراتژی را در پیش خواهد گرفت.

با توجه به این که شنیده می‎شود میزان فروش آیفون‎های جدید با پیش‎بینی‎های اولیه اپل فاصله داشته است، این احتمال وجود دارد که قیمت iPhone 11 ارزان‎تر باشد. اما به نظر ما احتمال تغییر ندادن قیمت در مقایسه با کم کردن آن بیشتر است. اگر این اتفاق رخ دهد خبر خیلی خوبی است. چون افرادی که قصد خرید نسل قبلی این گوشی یعنی iPhone XR را داشتند، بیشتر از همه در مورد قیمت آن شاکی بودند.

 

اسم آیفون جدید : آیفون ۱۱ یا iPhone XI ؟

 

اپل اسم آیفون جدید را چه چیزی خواهد گذاشت؟ هنوز برای کسی مشخص نیست و ظاهرا اپل از بین سه الگوی اسمی یکی را انتخاب خواهد کرد. ظاهرا اپل با نام‎گذاری پرچم‎دارهای اخیر خود با اسامی XS, XS Max و XR یک نوع محدودیت برای خود به وجود آورده است. بنابراین برای نسل بعدی آیفون چه روندی را در پیش می‎گیرد؟

آیا این شرکت به استفاده از اعداد رومی ادامه خواهد داد؟ به استفاده از شکل سنتی اعداد برخواهد گشت؟ یا به طور کلی الگوی جدیدی را در پیش می‎گیرد؟ در حال حاضر، با توجه به اطلاعات کمی که در خصوص آیفون جدید منتشر شده، هیچ چیزی قطعی نیست.

اپل در نام‎گذاری محصولات مک، مک‎بوک‎ها، تلویزیون و آی‎پد‎های خود دیگر از سیستم‎ نام‎گذاری عددی (افزایش اعداد در هر نسل جدید) پیروی نمی‎کند و بنابراین احتمالا در آیفون های جدید این رویه ادامه پیدا خواهد کرد.

با این حال، استفاده از اعداد به سادگی باعث می‎شود نسل‎های قدیم و جدید یک دستگاه از هم متمایز شوند. بنابراین هر دو نام‎های iPhone 11 و iPhone XI شانس برابری دارند. اپل هرگز آیفونی به اسم آیفون ۹ معرفی نکرد و در نام‎گذاری آیفون آخرین عددی که استفاده شد ۸ بود. سپس به استفاده از عدد رومی «X» رو آورد. بنابراین برگشت به عدد «۱۱» کمی عجیب به نظر می‎رسد.

 

مشخصات آیفون ۱۱ : انتظار داریم چه چیزهایی تغییر کنند؟

 

iPhone XS و iPhone XS Max هر دو گوشی های هوشمند عالی هستند، ولی همیشه جا برای بهبود وجود دارد. ذات انسانی حکم می‎کند هر مرتبه چیز بیشتری بخواهد، در نتیجه اپل باید تغییرات عمده‎ای در آیفون به وجود آورد.

به نظر ما در آیفون جدید تغییرات زیر انجام می‎شود:

 

حذف بریدگی نمایشگر (یا حداقل طراحی یک بریدگی کوچک‎تر)

چه بخواهید، چه نخواهید، نمایشگرهای دارای بریدگی در دنیای موبایل و گوشی های هوشمند تحول ایجاد کرده‎اند و تمامی این تقصیرات زیر سر طراحی متفاوت آیفون X بود. با وجود این، حالا به نظر می‎رسد بسیاری از رقبا طراحی اپل را نخواسته‎اند و ظاهری متفاوت به آن بخشیده‎اند.

بریدگی نمایشگر اپل به لطف اندازه‎ای که دارد کاملا متمایز است، ولی از طرفی پاشنه آشیل آن محسوب می‌شود. این بریدگی در بالای نمایشگر فضای زیادی را به خود اختصاص داده است. اکثر شرکت‎های تولیدکننده گوشی های اندرویدی از نمایشگرهای دارای بریدگی قطره‎ای شکل استفاده می‎کنند، که از نظر اندازه تنها به بزرگی یک دوربین جلو است.

چیزی که جلوی حذف این بریدگی را می‎گیرد فناوری‎های مختلفی است که اپل درون آن جا داده و حذف کامل آن می‎تواند به بهای از دست رفتن بخشی از قابلیت‎های آیفون جدید مانند Face ID تمام شود. اپل می‎تواند با تغییر مکان میکروفون، سنسور مجاورتی و اسپیکر در جهت صحیحی گام بردارد و باعث شود اندازه بریدگی کاهش پیدا کند.

اما از طرفی حذف بریدگی به گوشی ظاهر فوق‎العاده جذابی می‎بخشد و یقینا توجه همه را به سوی آن جلب می‎کند. کافی است نبود آن را در آیفون های جدید تصور کنید.

 

طراحی جدید

طراحی فعلی گوشی های آیفون XS و XS Max عالی است. یعنی شاهد طراحی قدرتمند، ممتاز و شیک در یکی از زیباترین گوشی‎های بازار هستیم. بنابراین بی‎احترامی است که چیز جدیدی بخواهیم؟ فکر نمی‎کنیم.

اپل در دو نسل قبلی آیفون از زبان طراحی مشابهی استفاده کرده است و اگر قصد نداشته باشد سیستم نام‎گذاری را به صورت افزایش عدد در پیش گیرد، طراحی جدید باعث می‎شود نسل جدید از قبل به خوبی تشخیص داده شوند.

اگر اپل بریدگی را حذف کند، امیدواریم این اتفاق بیافتد، اولین گام برای طراحی جدید برداشته شده است. اما امیدواریم اهالی کوپرتینو فراتر از این عمل کنند.

این شرکت در حال حاضر درگاه ۳.۵ میلی‎متری هدفون و دکمه هوم را حذف کرده است. به نظر ما تغییر بعدی در رابطه با دکمه‎های تنظیم حجم صدا، دکمه پاور و دکمه لغزنده (اسلایدر) هشدار خواهد بود.

اگر به یاد داشته باشید دو شرکت اچ‎تی‎سی و گوگل در ساخت گوشی htc edge sense حواشی آن را قابل فشار طراحی کردند، تا عملکردهای خاصی فعال شود. اگر اپل بتواند این فناوری را در جهت بهتر شدن تغییر دهد یا آن را کاربرپسندتر کند، به نظر ما عمر دکمه‎ها یا سوئیچ‎های فیزیکی روی گوشی‎های موبایل به پایان می‎رسد.

 

عمر باتری بهتر

هر سال تمامی کاربران از عمر باتری آیفون شکایت می‎کنند. ولی هنوز آیفون ها از نظر باتری بهترین محسوب نمی‎شوند. باتری iPhone XS به نسبت iPhone X گنجایش و عملکرد بهتری داشت؛ ولی هنوز با بهترین بودن در بازار فاصله زیادی دارد.

زمان آن رسیده که اپل واقعا به باتری iPhone 11 جدید توجه خاصی نشان دهد. امیدواریم بعد از خریدن این گوشی بتوانیم با یک مرتبه شارژ یک روز کامل با آن کار کنیم و شب به دنبال شارژر نگردیم.

بعید است مانند اوایل قرن بیستم بتوانیم چندین روز پشت سر هم بدون نیاز به شارژر از گوشی استفاده کنیم، ولی خرید آیفونی که بتواند با یک مرتبه شارژ تا دو روز دوام بیاورد واقعا انتظار زیادی نیست.

 

تنها استفاده از سیم‎کارت eSIM

آخرین آیفون‎های اپل (XS و دوستان) دو سیم‎کارته بودند؛ ولی فقط امکان استفاده از یک سیم‎کارت فیزیکی وجود داشت. چون سیم‎کارت دیگر eSIM است؛ که داخل گوشی قرار داده شده و به دنبال فعال‎سازی و انتخاب اپراتور می‎توان از آن استفاده کرد. متاسفانه این سیم‎کارت تنها در ۹ کشور پشتیبانی می‎شود که قطعا ایران جزو آن‎ها نیست.

در سال ۲۰۱۹ قرار دادن سیم‎کارت داخل شیار یک گوشی جدید قدیمی به نظر می‎رسد. بنابراین احتمالا در آیفون جدید امکان استفاده از سیم‎کارت فیزیکی حذف شده و یک سیستم eSIM دوتایی استفاده خواهد شد.

این استراتژی به معنای حذف سینی سیم‎کارت است. در نتیجه طراحی شیک‎تر می‎شود و به صورت بالقوه میزان فضای آزاد داخل گوشی افزایش می‎یابد و جا برای ویژگی‎های جدید (یا ظرفیت بیشتر باتری!) باز خواهد شد. البته این تصمیم به اپل بستگی دارد. چون اپراتورهای کشورهای مختلف باید به طور کامل از فناوری eSIM پشتیبانی کنند و در حال حاضر تعداد آن‎ها بسیار کم است.

با این حال، با معرفی شبکه ۵G در سال ۲۰۱۹ و حضور eSIM داخل یک نسل آیفون، رخ دادن احتمال بالا بعید نیست.

 

کلام پایانی درباره iPhone 11

در پایان باید بگوییم کار اپل در تولید آیفون ۱۱ و عرضه آن به بازار آسان نخواهد بود. امروزه دنیای موبایل بسیار متحول شده و فعالان زیادی وارد آن شده‎اند. شرکت‎هایی مانند وان‎پلاس با شعار «قاتل پرچم‎دار» خود یا نوظهورانی مانند گوشی pocophone f1 با ادعای «استاد سرعت» کار را برای اپل خیلی سخت کرده‎اند. با وجود این، کارآمدی بسیار بالای سخت افزار اپل و همچنین نرم افزار روان و با امنیت بالای iOS این شرکت باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. باید ببینیم جنگ بین iOS و اندروید در نهایت تا کجا پیش خواهد رفت.

 

 

منبع: TechRadar

درباره نویسنده

.